Waarover gaat dit boek?
Alles vloeit voort uit ‘beweging’. Een moeder is opgelucht wanneer ze de baby voelt bewegen in haar buik. We moedigen onze kleintjes aan om te grijpen, te rollen en te ontdekken. Een kleuter loopt, speelt en wordt met de dag slimmer. Maar eenmaal op school wordt alles weer omgegooid. We belonen kinderen als ze kunnen stilzitten en het leren gebeurt niet langer meer met handen en voeten… Desalniettemin maakt beweging deel uit van de natuur van kinderen. Beweging voedt hun jonge brein, maakt ze alert en weerbaar.
Wat heeft ‘beweging’ nu met leerproblemen te maken? Wel, bekijk de motoriek van een leerling en je kunt een inschatting maken over diens leerpotentieel. The way we move, is the way we think! En omgekeerd: hef de motorische blokkade bij een kind op en het kan eindelijk zijn capaciteiten laten zien. Decennia lang is de aanpak van leerproblemen quasi hetzelfde gebleven.
Maar cognitieve educatie en remediëring brengen niet elk kind vooruit. De hersenfuncties stimuleren via de motorische weg wordt nog teveel onderschat. Maar als een kind nog geen controle heeft over zijn lichaam of over zijn bewegingen, dan kan het toch ook niet stilzitten en leren?
Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een ‘motorische blokkade’. Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet… De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben hebben baat bij een bewegingsprogramma zoals beschreven in het boek Eerst bewegen, dan leren. Eerst bewegen biedt een duidelijke uiteenzetting, een reeks screeningstesten en ook een volledig bewegingsprogramma aan voor kinderen.
Bij aanschaf van het boek krijg je een code om digitale videobestanden en oefen en werkformulieren op A4 formaat aan te vragen. Als je het boek Eerst, bewegen, dan leren besteld krijg je in een begeleidend schrijven de informatie hoe de videobestanden, oefen en werkformulieren in je bezit komen.
Wist je dat er ook een INPP cursusdag “Eerst bewegen, dan leren” is, dat gebaseerd is op dit gelijknamige boek.
Voor wie is het boek bestemd?
Iedereen die leermoeilijkheden beter wil begrijpen en ook stapsgewijs wil aanpakken via een bewegingsprogramma aan de hand van oefeningen. Het boek is een krachtig instrument en een nieuwe manier om leerproblemen te begrijpen en aan te pakken.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- Screeningtesten voor kinderen tussen vier en zeven jaar
- Algemene richtlijnen
- Testen voor de neuromotoriek
- Testen voor primitieve reflexen
- Testen voor de visuele perceptie en visuomotorische integratie
- Scores interpreteren
- Screeningtesten voor kinderen vanaf zeven jaar
- Algemene richtlijnen
- Testen voor de grove spiercoördinatie en het evenwicht
- Testen voor nog actieve primitieve reflexen
- Testen voor de oogmotoriek
- Testen voor de visuele en auditieve herkenning van klanken en letters
- Testen voor de visuele perceptie en de visuomotorische integratie
- Scores interpreteren
- Het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma van het INPP
- Gebruik van het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma van het INPP
- Het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma
- Extra oefeningen voor bilaterale integratie
Reflexen, leren en gedrag
INPP heeft nog een boek uitgebracht met de titel “Reflexen, leren en gedrag”. Als je de beide boeken tegelijk besteld betaald je slechts één keer de verzendkosten.
Bestellen op factuur
Eerst bewegen, dan leren is te bestellen voor €37,00 (inclusief 9% btw) + € 4,95 (verzendkosten)= € 41,95. Het boek wordt per omgaande verstuurd met een factuur vakliteratuur op je eigen naam of op naam van je bedrijf. Je kunt het bedrag na ontvangst van de e-mail factuur per internetbankieren overschrijven. De boeken zijn zowel in België als in Nederland bestelbaar. In beide gevallen blijven de portokosten gelijk.
Voor meer informatie over reflexintegratie en eerst bewegen, dan leren kan je de website van INPP Nederland bezoeken